• דרגת זיהום

    • 1
  • רמת אבזור בטיחותי

    • 6

העידן החשמלי תעשיית הרכב נמצאת בעיצומה של מהפכה – הנה שלוש הדרכים להצטרף למהפכה: רכב היברידי, היברידי-נטען (PHEV) או חשמלי טהור (BEV)

המהפכה החשמלית של ענף הרכב בעיצומה וחלק גדול מיצרני הרכב הגדולים בעולם כבר הצהירו על כוונתם להפסיק ולייצר כלי רכב המונעים מבנזין או דיזל ולעבור להנעה חשמלית. הסיבות לכך ידועות וברורות לכולם: המעבר להנעה חשמלית יביא לצמצום זיהום האוויר ופליטת המזהמים מכלי רכב ולהפסקת התלות בדלק. לצד יבואני הרכב גם מדינות רבות מעודדות את השימוש ברכבים היברידיים וחשמליים וזאת באמצעות תמריצי מס או הטבות בשווי השימוש במקרה של רכב צמוד ממקום העבודה.

המהפכה החשמלית של ענף הרכב בעיצומה וחלק גדול מיצרני הרכב הגדולים בעולם כבר הצהירו על כוונתם להפסיק ולייצר כלי רכב המונעים מבנזין או דיזל ולעבור להנעה חשמלית. הסיבות לכך ידועות וברורות לכולם: המעבר להנעה חשמלית יביא לצמצום זיהום האוויר ופליטת המזהמים מכלי רכב ולהפסקת התלות בדלק. לצד יבואני הרכב גם מדינות רבות מעודדות את השימוש ברכבים היברידיים וחשמליים וזאת באמצעות תמריצי מס או הטבות בשווי השימוש במקרה של רכב צמוד ממקום העבודה.

שינויים אלו מביאים לכך שגם הביקוש לרכבים בעלי הנעה חשמלית מצד הלקוחות הולך וגובר. בנורבגיה למשל, במהלך הרבעון הראשון של השנה נמכרו יותר כלי רכב חשמליים טהורים מאשר כלי רכב בעלי הנעה מסוג אחר. קצב האימוץ של ההנעה החשמלית בישראל אמנם איטי יותר מאשר בנורבגיה, אבל במהלך שנת 2020 נמכרו בארץ כ-50,000 כלי רכב היברידיים, היברידיים נטענים וחשמליים טהורים – כרבע מסך כלי הרכב שנמכרו באותה השנה!

הכיוון אם כן ברור, וכל התחזיות לעתיד מדברות על גידול משמעותי בכמות כלי הרכב בעלי ההנעה החשמלית לאורך השנים הקרובות. על מנת להצטרף למהפכה, לתרום להפחתת פליטת המזהמים וליהנות מיתרונות ההנעה החשמלית, תוכלו לבחור ברכב היברידי, היברידי-נטען או 100% חשמלי, אבל מה ההבדל ביניהם ואיזה מתאים לכם ביותר? כל התשובות בהמשך.

רכב היברידי HYBRID

רכב היברידי הוא רכב שמצויד במנוע בעירה פנימית (בדרך כלל מנוע בנזין), ולצידו מנוע חשמלי נוסף. רכב היברידי יכול להיות מסוג Mild-Hybrid או Full-Hybrid. במקרה הראשון, המנוע החשמלי והסוללות המניעות אותו קטנים יחסית, ואינם יכולים להניע את הרכב בכוחות עצמם. המנוע החשמלי במקרה זה משמש כמנוע עזר שמשמש להתנעת של מנוע הבנזין, לתפעול המערכות החשמליות כאשר מנוע הבנזין כבוי ובמקרים מסויימים גם למתן תוספת כוח (Boost) למנוע הבעירה הפנימית, למשל בעת האצה או נסיעה בעלייה. ברכב שהוא Full-Hybrid לעומת זאת, קיים מנוע בעירה פנימית גדול באופן יחסי בדומה לרכב בנזין רגיל, אבל המנוע החשמלי וצבר הסוללות שלו גדולים יותר. מערכת הניהול הממוחשבת של הרכב קובעת, בהתאם לתנאי הדרך והנהיגה, באיזה מנוע להשתמש והסוללה מוטענת על ידי מנוע הבעירה הפנימית ובלימה רגנרטיבית. ברכב היברידי מלא Full-Hybrid, המנוע החשמלי משמש בעיקר בעת נסיעה בתוך העיר ובעת עמידה בפקקים, ויכול לתת גם תוספת כוח למנוע הבעירה הפנימית במידת הצורך. במרבית הזמן את הרכב מניע מנוע הבנזין אך בחלק מהרכבים ההיברידיים ניתן לנסוע גם נסיעה חשמלית טהורה באמצעות המנוע החשמלי, אם כי לטווחים קצרים ובמהירויות נמוכות.

היתרון המרכזי של רכב היברידי לעומת רכב בעל מנוע בעירה פנימית הוא בצריכת הדלק. רכב היברידי צורך כ-40-30% פחות דלק מאשר רכב מקביל בעל מנוע בעירה פנימית בלבד – ככל שנוסעים יותר בעיר החסכון עשוי אף לגדול. זאת ועוד, לרכב היברידי יש הקלת מס בדמות מס קנייה מופחת של 50% במקום 83% (בתוקף עד 1/22) וכן הפחתה של 500 ₪ לשווי השימוש החודשי במקרה של רכב צמוד.

רכב היברידי נטען (PHEV)

ההבדל המרכזי בין רכב היברידי לרכב היברידי נטען (PHEV) הוא שברכב היברידי נטען, הסוללות נטענות על ידי מקור מתח חיצוני כמו עמדת טעינה בייתית או ציבורית ואף שקע ביתי. הבדל מרכזי נוסף הוא שבעוד שברכב היברידי הסוללה קטנה באופן יחסי, ברכב היברידי נטען יש סוללות גדולות ובעלות קיבולת גדולה יותר באופן משמעותי. הסוללות יכולות להניע את הרכב בעצמן וכך בחלק גדול מהזמן הנעה היא חשמלית ומנוע הבעירה הפנימית נכנס לפעולה כשיש צורך בתוספת כוח כמו בעת האצה למשל, או כאשר הסוללה מתרוקנת מחשמל.

רכב היברידי נטען משלב את הטוב משני העולמות – גם הנעה חשמלית נקייה וחסכונית, וגם טווח נסיעה משולב גדול הודות למנוע הבעירה הפנימית. רכב היברידי נטען (PHEV) נהנה מהטבת מס גדולה יותר מזו של רכב היברידי בדמות מס קנייה של 30% (בתוקף עד 1/22), וגם הטבת שווי השימוש בו גבוהה יותר ועומדת על 1,000 ₪ לחודש.

רכב חשמלי טהור BEV

רכב חשמלי טהור הוא רכב שמונע אך ורק בכוח החשמל. אין לו מנוע בעירה פנימית כלל, אלא מנוע (או מנועים) חשמליים וסוללה בעלת קיבולת גבוהה יחסית. רכב כזה מביא את ניצול יתרונות ההנעה החשמלית למקסימום, עם אפס פליטת מזהמים ואפס צריכת דלק. חוויית הנהיגה היא חרישית ונטולת וויברציות וכמובן שעלויות התדלוק (טעינת הסוללות) נמוכות באופן משמעותי מאשר ברכב עם מנוע בעירה פנימית.

לרכב חשמלי טהור טווח נסיעה נמוך בדרך כלל מאשר זה של רכב בעל מנוע בעירה פנימית או רכב היברידי, אך גם טווח הנסיעה של כ-200 קילומטרים מספיק במרבית המקרים להתנהלות יומיומית עם טעינה בשעות הלילה, ומרבית המכוניות החשמליות מציעות טווח נסיעה גדול מ-200 קילומטרים. ככל שחולף הזמן, הסוללות משתכללות וטווחי הנסיעה של רכבים חשמליים הולכים וגדלים. בנוסף, פריסת עמדות טעינה נמצאת במגמת האצה, אם כי כיום עדיין עדיף להחזיק בעמדת טעינה ביתית עבור רכב חשמלי.

רכב חשמלי זוכה להטבות מס משמעותיות יותר מאשר רכב היברידי או היברידי נטען, עם מס קנייה של 10% בלבד והפחתה של 1,000 שקלים לחודש בשווי השימוש. זאת ועוד, עלויות התחזוקה של רכב חשמלי שאין בו הרבה מערכות מכניות, חלקים נעים, שמנים וכיוב’, זולות משמעותית ביחס לרכב בעל מנוע בעירה פנימית – עוד גורם שכדאי לקחת בחשבון. יתרון נוסף מגיע בדמות אגרת רישוי מופחתת של 530 שקלים בלבד – כרבע מרכב מקביל בעל מנוע בנזין*.

הנבחרת החשמלית של פיג’ו

פיג’ו מציעה כיום בשוק הישראלי שלושה דגמים היברידיים נטענים (PHEV) ושני דגמים חשמליים טהורים. פיג’ו e-208 החדשה היא הסופר-מיני החשמלית שזכתה בתואר היוקרתי “מכונית השנה באירופה 2020”. היא מצויידת במנוע חשמלי חזק עם 136 כוחות סוס, ביצועים ספורטיביים וטווח נסיעה של 339 קילומטרים. לצד העיצוב המרשים וחוויית הנסיעה הייחודית, ל-e-208 חבילת אבזור עשירה עם תחושת פרימיום ממכרת.

הדגם החשמלי-טהור השני של פיג’ו הוא e-2008, רכב הפנאי המלוטש שזכה בתואר “אוטו השנה 2021” בישראל של מגזין אוטו. גם כאן, אל המנוע החשמלי בעל 136 כוחות הסוס וזמינות הכוח המיידית, מצטרפים טווח נסיעה של 319 קילומטרים, עיצוב מסובב ראשים ואבזור עשיר שמתמזגים לכדי רכב פנאי מתקדם ואטרקטיבי במיוחד.

לצד שני דגמי ה-EV, מציעה פיג’ו גם שלושה דגמי PHEV היברידיים נטענים. ממש לאחרונה הצטרפו גרסאות PHEV ו-PHEV4  להיצע של רכב הפנאי הסופר-מצליח פיג’ו 3008. גרסאות מתקדמות אלו משלבות בין מנוע בנזין-טורבו 1.6 ליטר חזק לבין הנעה חשמלית: במקרה של 3008 PHEV מדובר על הספק משולב של 225 כוחות סוס וטווח נסיעה חשמלי של 61 קילומטרים, ב-3008 PHEV4  יש הספק משולב של 300 כוחות סוס! הנעה כפולה וטווח נסיעה חשמלי של 63 קילומטרים. שתי הגרסאות מצויידות בחבילות אבזור עשירות במיוחד שמבדלות אותן משאר הגרסאות של פיג’ו 3008. הדגם ההיברידי-נטען הנוסף של פיג’ו הוא 508 FASTBACK PHEV. זהו רכב מנהלים מסוגנן וספורטיבי, בעל יחידת הנעה היברידית-נטענת עם הספק משולב של 225 כוחות סוס, ביצועים דינמיים וטווח נסיעה חשמלי-טהור של עד 57 קילומטרים.

עכשיו, כל שנותר הוא לבדוק איזה רכב חשמלי מתאים לכם ביותר – היברידי נטען (PHEV) או חשמלי טהור – לבחור בדגם שהולם את הצרכים שלכם, להתחבר לזרם ולהצטרף למהפכה החשמלית.

* המידע אודות שיעורי המס ואגרות רישוי בכתבה נכון ליום פרסום הכתבה.

מתעניינים ברכב חשמלי?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בקרוב